Interjú az Év Dietetikus Végzettségű Élelmezésvezetője díj nyertesével
Kóbor-Gunszt Barbarával beszélgettünk sikerének titkáról, a közétkeztetés kihívásairól és ezek kiküszöböléséhez kapcsolódó javaslatairól.
Az MDOSZ az Év Dietetikus Végzettségű Élelmezésvezetője díját idén Kóbor-Gunszt Barbara kapta. Barbara 2008-tól vezeti a komlói Iskola Éttermet, amellyel naponta kb 1600 fő gyermek élelmezéséről gondoskodik. Nevéhez fűződik az EMMI rendelet bevezetéshez kapcsolódó szerteágazó minőségbiztosítási és élelmezés-egészségügyi fejlesztő és tervező munka, amelyet 2014-ben kezdett el és azóta is végez. Ez az élelmezésvezetők számára szervezett kötelező továbbképzéseken tanagyagként is szerepel. Célja, hogy a táplálkozásilag optimális étrend minél inkább találkozzon a fogyasztói, megrendelői és hatósági elvárásokkal. Nagy hangsúlyt fektet a fogyasztói elégedettség folyamatos mérésére, a fogyasztói trendek követésére és ezáltal az étlap folyamatos megújítására törekszik.
Barbara, szívből gratulálunk a díjhoz!
Hogyan sikerült szakmailag ilyen kiemelkedő szintre eljutni? Mi a siker titka?
Barbara: Már a főiskolás éveim alatt eldöntöttem, hogy az élelmezési szakterületen szeretnék dolgozni. Amikor megszereztem a diplomám, csak élelmezésvezetői állásokat pályáztam meg, de mint pályakezdő többször utasítottak el, azzal az indokkal, hogy nincs gyakorlatom. Nem adtam fel, és végül az első munkahelyem, ahol élelmezésvezetőként kezdtem meg pályafutásom, a Heizler Kft. által üzemeltett pécsi Nagy Lajos Gimnázium főzőkonyhája volt. Szerettem ott dolgozni, mert lehetőséget kaptam, hogy bebizonyítsam: amit megtanultam, azt a gyakorlatban is tudom kamatoztatni, amit meg még nem tudok, azt élesben megtanulhattam. Három év után jött egy új lehetőség a szülővárosba, Komlóra a Mevid Zrt. által üzemeltett Iskola Étterembe üzletvezetőt kerestek. Megpályáztam és felvettek, viszont az előző konyhához képest ez mindenben más volt: helyben étkeztetés helyett kiszállítás, egy korosztály helyett öt, valamint adagszámban is jóval nagyobb. Egy régóta összeszokott csapat dolgozott itt, és rövid időn belül maguk közé fogadtak. Több olyan kollégám volt és van, akik még anno a nagymamámmal is együtt dolgoztak. Báziskonyhaként az ételek elkészítése a feladatunk, a kiszállítást és a tálalókonyhák üzemeltetését Komló Város Önkormányzat Gazdasági Ellátó Szervezete (GESZ) végzi. Mindig is jó kapcsolatot ápolt a Mevid Zrt. vezetése a megbízónkkal, és közös feladatnak tekintette, hogy megismertesse és elfogadtassa a közétkeztetési rendeletben foglaltakat. A város köznevelési intézményeiben road show-okat rendeztünk, melyekre ételkóstolókkal, előadásokkal készültünk. Igazán példaértékű volt az összefogás mindenki részéről. Polics József Polgármester úr több ilyen eseményen részt vett, ezzel is jelezve, hogy számára kiemelten fontos ügyről van szó. Mindeközben a tálalókonyhák felújítása is elkezdődött, melyek mára modernek, gépesítettek, szépek, komfortosak és minden hatósági előírásnak megfelelnek. A GESZ igazgatója, Kiss Béláné a helyi hatóság képviselőjét, Horváth Hildát és Gyuricza Ákos HACCP tanácsadót segítségül hívva alakította ki a mai megújult formájukban működő, kiemelkedő Nébih audit eredménnyel rendelkező tálalókonyhákat. A Mevid zRt. vezérigazgatója, Fodor Péter is úgy gondolta, hogy a főzőkonyhának is lépést kell tartania a megújulással. Közel 20 millió forint értékben bővítette a gépparkunkat, és a főzőtér, kiadótér valamint az előkészítő helyiségek teljes padozat és falicsempe cseréje is megtörtént. A nagyobb teljesítményű gépek miatt villamosenergiahálózat bővítésre került sor. A mi konyhánkon a 2000-es évek elején még széntüzelésű üstök voltak, ma pedig már gombnyomásra induló gázüstökkel dolgozunk. Több olyan kollégám van, akik dolgozott akkor is, és dolgozik a mai napig. Micsoda utat járt be a technika fejlődése az elmúlt egy-két évtizedben és mennyi, de mennyi szabály változott a közétkeztetés területén! Büszke vagyok a kis csapatomra. Együtt mindig minden új helyzethez próbáltunk és próbálunk alkalmazkodni a legjobb tudásunk szerint. Folyton bővítjük az ismereteinket, szakmai oktatásokon veszünk részt. Kiemelném a helyetteseimet, akiket én inkább a vezetőtársaimnak hívok, hiszen velük minden akadályt leküzdünk. Összefoglalva azt gondolom, a szakmai sikerem titka abban rejlik, hogy mindig arra törekszem, a lehető legjobb tudásom szerint lássam el feladatom. Azt gondolom, hogy az az összefogás, ami Komló városa közétkeztetéséért fennáll, példaértékű, de remélem nem egyedi. Éppen ezért a díj, amit kaptam mindenkié, aki szerepet vállalt és vállal ebben a jó gyakorlatban.
Mik a legfőbb kihívások ma a közétkeztetésben?
Barbara: A közétkeztetés területe valóban tele van kihívásokkal. Kollégáimmal úgy érezzük, mintha mindig kicsit nehezebb lenne, egyre összetettebb és bonyolultabb. Régebben egy-egy előírás, szabály, hosszabb ideig volt érvényben. Megtanultuk, rögzült, és évekig nem kellett változtatni. Ma felgyorsultabb világot élünk, a jogalkotás és a technika hatalmas ütemben fejlődik, és nekünk lépést kell tartanunk vele. A tudásunkat folyamatosan bővíteni kell, nyitottnak kell lenni az újra. A fogyasztói igények is gyorsan változnak: többször tapasztaltuk, hogy az egyik évben még kedvelt étel, ételkészítési módozat a következő évben már többször szerepel a „kevésbé kedvelt ételek” kategóriában. A közétkeztetési rendelet bizonyos elemei, még mindig ellenállásba ütköznek, egyszerűen azért, mert az étkezőinknek az otthonról hozott szokásai mások. Az elmúlt években egyre nagyobb számú a diétás étkezői igény. Az utóbbi időben szerencsére az ipar is elkezdett egyre több olyan terméket gyártani, mely beépíthető ezen étkezők étrendjébe. A nyersanyagok beszerzési árainak emelkedése folyamatosan kihívások elé állít bennünket. Nagy probléma a rátermett munkaerő hiánya, a megfelelő és főleg szakképzett utánpótlás….
A kihívások tükrében milyen javaslatokat, tanácsokat adna a többi élelmezésvezetőnek?
Barbara: A kihívások, melyekkel én és a kollégáim szembesülünk, minden bizonnyal nem egyediek. Biztos vagyok benne, hogy hasonló gondokkal küzdenek mások is. Véleményem szerit a megoldás kulcsa, az összefogás. Összefogás az intézményekkel, ahol étkeztetnek. Fontos a folyamatos étkezői elégedettségi visszajelzés figyelése, a fogyasztói igények naprakész ismerete. Legyenek nyitottak az új dolgokra, új technikákra. Becsüljék meg a kollégáikat, mert mindegyikünk ugyanolyan fontos láncszem az ellátásban. Kívánom mindenkinek, hogy az áldozatos munkájukat kísérje megfelelő figyelem, szakmai támogatás és sok-sok pozitív visszajelzést kapjanak az étkezőiktől.
Kiemelt receptek
Kapcsolódó cikkek
Miért érdemes regisztrálni?
- Ingyenes hozzáférés professzionális séfképzésekhez
- Receptötletek és tippek a világ minden tájáról
- A legújabb gasztronómiai trendek